RSS

Mācību process

11 Jan

Ir būtiski uzturēt izglītību kā pamatvērtību, tiekties pēc izcilības, akcentēt katrā jomā, kuru skolēni apgūst, nozīmīgākās zināšanas un prasmes – „klasiskās vērtības”, kuras aktuālas arī šodien. Tajā pašā laikā izglītošanās ir nepārtraukti mainīgs, uz situācijām, vajadzībām, citu jomu pārmaiņām reaģējošs process, jo vēlamies, lai mūsu skolēni būtu gatavi dzīvei strauji mainīgajā pasaulē. Bet vispirms šajā mainīgajā pasaulē jāmācās dzīvot un strādāt skolotājiem pašiem.

Mainīties liek situācijas, kad kaut kas neizdodas tā, kā gribētos, kaut kas rada apjukumu, šaubas, liek domāt:
– Kas valodniecības un literatūras jomā skolā šobrīd, 21. gadsimtā, ir jāiemāca skolēniem?
– Cik daudz skolotāja darbību nosaka dažādi dokumenti, un kur sākas skolotāja brīvība un atbildība?
– Kādā veidā mācīt skolēniem šodien nepieciešamās prasmes, vai skolotāja metožu arsenāls ir tam atbilstošs?

Ir vērts iemācīties strādāt nevis vairāk, bet gudrāk, efektīvāk. Ko tas nozīmē, kā tas izpaužas?
Piemēram, kā to saprot labs uzņēmējs? Uzsākot kādu projektu, viņš precīzi definē, ko rezultātā grib sasniegt.
Plāno, kā rezultātu sasniegt maksimāli efektīvā veidā. Kad process ir īstenots atbilstoši plānam un iegūts rezultāts, izvērtē tā kvalitāti, atbilstību plānotajam – tiek panākta atgriezeniskā saite.

Kā mēs šo pieeju varam izmantot mācību procesā?

Katram mācību priekšmetam, atbilstoši tā standartam, ir noteikti mērķi un uzdevumi, kurus nepieciešams sasniegt noteiktā laikā. Tiem jābūt izejas punktam. Kas nodrošina darbības efektivitāti jebkurā brīdī mācību procesā?
1. Skaidrs mērķis, kuru grib sasniegt – plānotais skolēnam sasniedzamais rezultāts.
2. Efektīvs ceļš uz rezultāta sasniegšanu – īsākais, mērķtiecīgākais, ar skaidriem soļiem, aktivitātēm. Ceļa – metožu,
paņēmienu un darba formu izvēli nosaka plānotais sasniedzamais rezultāts.
3. Rezultāta vērtēšana – jau pirms darbības uzsākšanas ir izstrādāti kritēriji, lai varētu konstatēt, kā skolēni ieplānoto rezultātu sasnieguši. Kad darbs paveikts, notiek kvalitātes vērtēšana saskaņā ar kritērijiem.

Par mācību procesu un rezultātu šādā veidā skolotājs domā gan visa mācību kursa, gan temata, gan ikvienas
stundas kontekstā. Piemēram, katrai mācību stundai ir precīzs plānotais sasniedzamais rezultāts. Par katru mācību aktivitāti, skolotāja un skolēnu darbību ir skaidrs, kā tā ved uz rezultātu un saistās ar pārējām norisēm stundā. Stundā notiek pārliecināšanās par sasniegto rezultātu, skolēns iegūst atgriezenisko saiti par savu mācīšanos – notiek formatīvā vērtēšana.

Pārdomājiet par savu skolēnu mācīšanu!

  1. Ko vēlos sasniegt? Ko mani skolēni nākamajā mācību posmā (mācību gadā, tematā, stundā) iemācīsies – zinās,sapratīs, pratīs izdarīt? Cik labi viņiem tas jādara?
  2. Kā es zināšu, ka skolēni rezultātu sasnieguši? Kā es vēlos, lai viņi demonstrē to, ko māk?
  3. Kā es varu palīdzēt skolēniem to iemācīties? Kādas metodes, paņēmieni, darba formas plānotā rezultāta
  4. sasniegšanai ir vispiemērotākās?

Materiāls no http://www.dzm.lv/pedagogiem/profesionala_pilnveide/

 
Komentēt

Posted by uz Janvāris 11, 2012 in Mācību process

 

Birkas: ,

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: