RSS

Skolēnam sasniedzamais rezultāts – plānošanas un vērtēšanas atslēgas vārdi

11 Jan

„Sakiet, lūdzu, pa kuru ceļu man jāiet?” – „Tas lielā mērā atkarīgs no tā, kur tu gribi nonākt.”
Luiss Kerols „Alises piedzīvojumi Brīnumzemē”

Nav iespējams runāt par efektīvu, mērķtiecīgu darbību, ja nav skaidrs rezultāts, kuru grib sasniegt. Jebkurā dzīves jomā, uzsākot kaut ko darīt, ir skaidri jāsaprot, kas tieši jāizdara, kādam jābūt rezultātam – kas tiek sagaidīts. Procesa laikā ir svarīgi pārliecināties, kā veicas, kas darbībā vēl jāuzlabo, lai rezultātu sasniegtu. Kad darbs ir paveikts, ir jābūt skaidrībai, vai tas ir tas, ko gribējām? Cik labs ir rezultāts? Citiem vārdiem sakot – ikvienā cilvēka darbības jomā ļoti nozīmīga ir plānošana un vērtēšana, saistot to ar sagaidāmo rezultātu.
Ikviens skolotājs plāno, ko mācīs saviem skolēniem, un vērtē, ko tie iemācījušies. Runājot par mācību procesu,
nereti skolotājs saka, ka viņam mērķis ir skaidrs – viņš koncentrējas uz tematu un savā pieredzē ilgstoši īstenoto pieeju, mācību grāmatu, mācību aktivitātēm. Skolotājs domā par to, ko stāstīs, rādīs, kādi uzdevumumi būs jāveic skolēniem – kāds būs konkrētais mācību saturs un mācību aktivitātes. Uz jautājumu par stundā plānoto, skolotājs nosauc tematu, par ko mācīsies. Ja gribam, lai mācīšana ir maksimāli efektīva, fokuss ir uz skaidri definētu sasniedzamo rezultātu – ko skolēni stundā iemācīsies, ko stundas beigās zinās, pratīs.

Skolēnam sasniedzamajam rezultātam pakārtota mācību metožu, paņēmienu, darba formu un mācību līdzekļu izvēle. Mēs rosinām paraudzīties uz šiem diviem savstarpēji ļoti cieši saistītajiem nozīmīgajiem mācību procesa aspektiem (plānošanu un vērtēšanu) mūsdienīgas mācīšanas un mācīšanās kontekstā. Tas var palīdzēt veidot mācību procesu mērķtiecīgāku, izmantot vērtēšanā iegūto informāciju, lai uzlabotu gan mācību procesa, gan rezultāta kvalitāti.

Materiāls no http://www.dzm.lv/pedagogiem/profesionala_pilnveide/

 
Komentēt

Posted by uz Janvāris 11, 2012 in Mācību process

 

Birkas: , ,

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: